Terugblik ‘Nacht in de bak’

In de nacht van 22 op 23 maart gingen de tieners uit beide wijken een nacht in de bak.
Aan het begin van de vrijdagavond werden ze ‘gearresteerd’ op de parkeerplaats achter het Open Huis.
Hierbij waren echte boa’s en politieagenten aanwezig.
Vervolgens moesten ze één voor één door een detectiepoortje en werden telefoons en andere persoonlijke spullen ingenomen.
Na het maken van een heuse politiefoto werden de tieners opgesloten in hun cellen.
Eerst was het erg rumoerig, maar het werd muisstil toen Wilfred Kos (vrijwilliger van Gevangenzorg Nederland en ex-gedetineerde) vertelde hoe hij met drugs in aanraking kwam, het van kwaad tot erg ging totdat hij uiteindelijk in de gevangenis belande.
Daar veranderde hij door het lezen van de Bijbel.

Voor de tieners waren er gedurende de nacht verschillende spellen en opdrachten.
Door het oplossen van moeilijke vraagstukken konden ze dingen zoals een kussen of een stoel voor in hun cel verdienen.
Er werd lasergames gespeeld en er was een escaperoom.
Richting het eind van de nacht werden ze ‘gelucht’ en moesten daarbij het kerkpad op en neer lopen onder bewaking van de cipiers.
Na een ontbijt in de ochtend, een lekker zakjes patat, werden de tieners weer vrijgelaten.
We kijken terug op een hele mooie nacht en ook op de samenwerking tussen beide wijken.
Op de site van de kerk is een filmpje van deze nacht geplaats.
Deze actienacht heeft ruim €4.300 aan sponsorgeld opgebracht.
Tieners, bedankt voor het meedoen en voor jullie inzet!